O POLETNEM FESTIVALU PIRAN
Loading Dogodki

« All Dogodki

  • This dogodek has passed.

CARMEN

30 | julija 2018 / 21:00

/ Balet v dveh dejanjih in štirih slikah /


Carmen sodi med najbolj poznane in priljubljene španske zgodbe. Balet v koreografiji Tomaža Rodeta se za osnovo oprijema vsebine znane opere. Je klasično baletna inačica s številnimi atraktivnimi dueti, variacijami, pantomimami ter vložki pravega španskega Flamenca na znamenito glasbo Georgesa Bizeta, ki je leta 1875 napisal opero po noveli Prosperja Merimeeja. Uspeh opere je bil na njeni premieri velik, vendar pa so občinstvo kmalu za tem vznemirile nove slogovne prvine v delu in kritiki so opero raztrgali. Meriméjevi zgodbi so očitali, da je prostaška, glasbo pa so ožigosali, češ da je »Wagnerjanska« in »disonantna«. Tri mesece kasneje je Bizet umrl v veri, da je Carmen neuspešno delo. Kmalu pa so opero začeli hvaliti vsi, med drugim tudi znameniti komponisti kot Čajkovski, Brahms in Wagner.


Glasba Georges Bizet

Režija in koreografija Tomaž Rode

Avtorica flamenko koreografij Ana Pandur

Asistent koreografa Kenta Yamamoto

Scena in kostumi Claudia Sovre, Tomaž Rode

Luč Sašo Bekafigo

Odrski mojster Ludvik Gönc

Inšpicient Matjaž Marin


Zasedba vlog

Carmen NINA NOČ
Michaela MARYIA KOVALIOVA
Don José FILIP JURIČ
Escamilio IONUT DINITA
Mercedes NEŽA RUS  
Frasquita LARA EKAR GRLJ  
Zuniga ALEKS THEO ŠIŠERNIK  
Adoria, ciganka  ANA PANDUR  
Manuela NEŽA RUS  
Krčmarica  NINA SLABE  
Prijateljici Carmen NINA BAČANI

ELENA GABER

 
Vojaki JOŠT MARTINČIČ

TIM DOLINŠEK                  

JAN TRNINIČ                        

N.N.

 
Ciganke JUDITA CORN

EVA PRODAN

JASNA PREMRLČ

IRENA BERNAT

MOJCA ŠTEFANIČ

 
Ljudstvo  JASNA MULEJ

ALEKSANDRA RADETIČ 

BARBARA PIRIH

NINA SLABE

NEŽA RUS

NINA BAČANI

LARA EKAR GRLJ

ELENA GABER

JOŠT MARTINČIČ

TIM DOLINŠEK

JAN TRNINIČ

 

Bizetova mojstrovina je z enkratno skladnostjo oživila literarno predlogo in lik usodne ženske povzdignila v mit. Glasbena platforma in človeška zgodba, ki se v operi, ki je še danes izjemno priljubljena, medsebojno prepletata oziroma dopolnjujeta, sta tako sugestivni, da so jo neštetokrat prirejali, ekranizirali, filmali in uprizarjali. Bizet, ki je bil eden najspretnejših mojstrov orkestracije svojega časa, je najbolj učinkovite trenutke opere priredil za simfonični orkester v dveh suitah, ki danes v največ primerih služita kot glasbena podlaga številnim baletnim in plesnim različicam. A to še zdaleč ni edina priredba. Slovita viloinista Pablo de Sarasate in Franz Waxman sta njene melodije predelala v virtuozni suiti za violino in orkester, med najbolj znane predelave pa sodi tudi baletna suita Carmen Rodiona Ščedrina, ki jo je posvetil svoji ženi, nedavno preminuli slavni balerini Maji Pliseckaji.Bizetova glasba je je tako spodbudila številne obdelave predvsem zato, ker je Bizet ustvaril vrsto izjemno prepoznavnih pa vendar nikakor ne trivialnih melodij, v katerih čutimo nepomirljiva nasprotja: boj za prevlado med moškim in neodvisno, neukrotljivo žensko naravo, nasprotje med civilizacijo in divjim svetom Ciganov in tihotapcev, ki mu pripada Carmen, notranji boj Don Joséja, nasprotje med vodenim, kolektivnim svetom tobačne tovarne in svobodnim življenjem junakinje, nasprotje med hladnim celinskim svetom, ki mu pripadamo in utripajočim Mediteranom, ki poje v Bizetovi glasbi.

Carmen se v baletni inačici že leta poslužuje veliko število baletnih in plesnih koreografov, saj glasba odpira brezmejne možnosti za plesno inspiracijo. Zgodba o Carmen s svojo dramsko zasnovo plesalcem nudi velik izziv v oblikovanju interpretacij posameznih vlog.

Carmen Tomaža Rodeta, ki jo je kreiral za DBUS v koprodukciji z Mladim slovenskim baletom in v sodelovanju z  Flamenko plesno skupino CoraViento ter kasneje PDF Flamenko, nosi namen, da mladim plesalcem nudi ne le upodabljanje znane zgodbe na znano glasbo, temveč predvsem individualne možnosti posamičnih interpretacij zahtevnih vlog. Po njegovih besedah so plesalci v letu delovanja pod skrbnimi očesi priznanih baletnih mojstrov in koreografov, med njimi Maruše Vidmar, Arianne Lafita Gonzalves, Vittoria Gallora in drugih umetniško dozoreli, tehnično pa nadgradili svoje baletno znanje do mere, ki jim omogoča upodabljanje zgodbo, ki sicer predstavlja svojevrsten, za umetnika ne lahek izziv. Rode se je odločil za klasično baletno postavitev. Da bi predstavo zaznamoval španski temperament, v njej sodelujejo izvrstni plesalci španskega Flamenca.

Podrobnosti

Datum:
30 | julija 2018
Čas:
21:00 - 23:00

Organizatorji

Poletni festival Piran
Društvo baletnih umetnikov Slovenije

Prizorišče

Tartinijev trg Piran
Tartinijev trg
PIRAN, 6330 Slovenija
+ Google Map